вторник, 13 септември 2016 г.

Отива си лятото, идва есента - summer wrap up + back-to-school


Здравейте отново. След 5 минутно мислене какво точно да напиша в увода на публикацията, за да не звучи като "разпъване на локуми", реших тя да остане само с поздрав като въведение. Не за друго, а защото смятам този път не само съзнателно, а и повече от очевидно да разделя поста на две части - едната за ваканционната ми книжна равносметка, а другата - "Отново на училище"... или нещо от този род. И така. Това беше импровизираният ми увод. Приятно четене.

1.  Ваканционна книжна равносметка

Толкова съм доволна от това, което прочетох, защото някои  от прочетените стояха на TBR рафта ми от години *кхъм, Хари Потър, кхъм*. Книгите са около 18? Мисля? Може би плюс-минус още няколко са, тъй като често не смятам прочетеното от задължителната литература, но не мисля, че точната цифра има  толкова голямо значение. Важното за мен е, че успях най-после да отделя заслуженото внимание на книгите, което заради задълженията през учебната година *оправдания* не успях да им дам.

 
Любимата ми книга от самостоятелните, които прочетох това лято, определено е Бъдеще на Дмитрий Глуховский. Антиутопичната реалност, която руският автор е създал, е изградена уникално, всеки един от героите беше развит, имаше препратки към Библията *и не само към нея, но те преобладаваха* и най-важното за мен поне: историята звучеше плашещо актуално. „Бъдеще“-то на Глуховски определено се нарежда на второ място след „Играч първи, приготви се“ при най-добрите романи, до които успях да се докосна тази година.
 
 Време е на поредиците, да. Първите две части на поредицата за „Хари Потър“ от Дж.К.Роулинг, точка. Не смятам, че е нужно да обяснявам защо се влюбих в историята, героите, света и пр. Мога само да се извиня на себе си и на книгите, че не съм им обърнала внимание по-рано. И все пак – по-добре късно, отколкото никога.

Ето ги и всички книги, които прочетох през ваканцията и оценката ми за тях:

„Аз преди теб“, Джоджо Мойс – 5/5
„Прикачен“, Рейнбоу Роуъл – 5/5
„Тя се наслаждава на дъжда“, Мария Донева – 5/5
„Чичовци“, Иван Вазов – 2/5 *Да ми простят всички обичащи тази повест, за мен беше безкрайно безинтересна. Разбирам, че показва българския манталитет по време на Възраждането и пр., но не беше моето нещо. *
„Друговремец“, Диана Габалдон – 5/5
„Гераците“, Елин Пелин – 5/5
“Kindred Spirits”, Рейнбоу Роуъл – 3/5
“Blue lily, lily blue”, Маги Стийвотър – 5/5
„Стъкленият трон“, Сара Дж. Маас – 4/5
„Гневът и зората“, Рене Ахдие – 5/5
„След теб“, Джоджо Мойс – 5/5
„Стъкленият похлупак“, Силвия Плат – 5/5
„Бъдеще“, Дмитрий Глуховски – 5/5
„Среднонщна корона“, Сара Дж. Маас – 5/5
„Симетрия“, Захари Карабшлиев – 3/5
„Въглен в пепелта“, Сабаа Тахир – 5/5
„Хари Потър и философският камък“ – 5/5
„Избрани стихотворения“, Т.С.Елиът – 5/5
„Хари Потър и стаята на тайните“ – 5/5

И това е списъчето ми с „прочетено през лятната ваканция“. Нямам "планирано" за Септември. Рядко планирам какво ще чета. Времето ще покаже, а аз силно се надявам тази учебна година да ми остане време да чета.

2. Обратно на училище - идеи за по-сериозно учене

И ето че настъпи този период от годината, в който трябва да се сбогуваме със спокойствието на
лятото, за да пристъпим смело училищния праг. Факт е, че невинаги това, което се случва в училище ни харесва, но то, както и всичко останало покрай нас, носи както своите минуси, така и своите плюсове. За мен най-големите позитиви са, че се чувствам доста по-ангажирана от обикновено и след всеки учебен ден имам нови истории за разказване *макар и невинаги те да са позитивни*. Истината обаче е, че макар и да съм от хората с отличен успех, аз често пренебрегвам някои уроци, още по-често ме мързи разбира се, но най-лошият ми училищен навик е отлагането на ученето. Или на проектите, които имам да правя. Въобще каквото и да е, ако е свързано с определена дата – аз най-често го отлагам и то колкото се може повече. Все пак силно се съмнявам да съм единственото човече, което да постъпва така спрямо училището. Поради тази причина сега ще се опитам да ви предложа няколко метода, чрез които да направите ученето/правенето на домашни, проекти и т.н. по-приятно. Силно се надявам в края на учебната година с гордо вдигната глава да кажа, че съм спазила своите съвети и мотивацията ми да не изчезне след първия месец *най-често става така, но да не предизвикваме съдбата*. Та, ето ги и съветите:

1)      Разграфете си в някоя тетрадка *няма значение каква е* всички учебни месеци и дните от съответния месец. В кутийките/редовете/каквото-там-сте-решили си запишете всички важни контролни, предавания на доклади, изпитвания и пр. Така ще можете да планирате времето си много по-удачно. През дните, в които не ви се налага да учите за утрешния тест по *нещо*, е хубаво да седнете и да си научите за някое изпитване в близкото бъдеще. Всички знаем колко неприятно е, когато ни се струпат повече от 2-3 контролни и устни в един ден.


2)      Постарайте се да учите далеч от телефона си. Знам колко клиширано звучи, но наистина – опитайте се да го оставите възможно най-далеч. Колкото повече се разсейвате, толкова по-бавно ще става ученето. Съдейки по своето темпо за учене със и без телефон – разликата е около 2 часа. По-малко отделеното време е в полза на момента, в който мобилното ми устройство отсъства, то е ясно.

3)      Ако обичате да слушате нещо, докато учите, можете спокойно да си направите плейлист в Spotify, last.fm  и пр. По-добре в такъв сайт, отколкото в youtube, тъй като знам, че след 20тата минута на учебния процес, ще си кажете, че искате почивка, ще си пуснете някой влогър и... Всичко е загубено, да не се лъжем. В Spotify има специални плейлисти за учене, но повечето от тях са с класическа музика и ако не обичате такава – предложението ми е още в първото изречение.

4)      Ако пишете бързо в училище и не сте от хората с особено прилежни тетрадки *аз*, можете да промените това, когато седнете да учите у вас. Купете си цветни химикали, маркери за подчертаване, листчета за отбелязване и направете учебния си план толкова хубав, колкото ви се иска. Като допълнение ще кажа, че докато се чудите коя дума да подчертаете, ще сте си прочели всички записки от часа по *нещо* и най-общо казано: ще сте си понаучили. Същото нещо можете да правите и с учебниците, а ако не искате да използвате химикали в тях – винаги можете да подчертавате с моливчета. Направете си легенда за това кой цвят какъв е като предназначение и т.н. Ще ви стане много по-приятно да учите, повярвайте ми.

5)      Отделяйте по 5-10 минутки за почивка, защото аз поне след 1 час плътно учене изпушвам. Тази почивка обаче отделяйте за хапване и пийване на вода/сок/нещо-друго, защото вземете ли си телефона.. Хм, върнете се към точка 3 и изречението „Всичко е загубено“. Отнася се и за  случая с телефона.

6)      Гледайте да слушате в час. Причината да уча по средно 1 час е точно в това, че научавам всичко в 40-те минути, в които преподавателите ми си изнасят урока. Трудно е, когато се разсейвате лесно, но започнете ли поне мъничко да внимавате, ще видите, че няма да ви се налага да си удряте главата в учебника и да се молите на всички Богове за помощ.

 И това е. Това са съветите ми не само за мен, но и за вас, тъй като всички имаме нужда от някаква мотивация. Надявам се да ви помогна по някакъв начин. Старайте се да намирате по нещо хубаво във всичко, колкото и да е трудно. Казва ви го човек, който има способността да мрънка безбожно дълго време, стига да пожелае. Стискам палци на всеки един от вас това да бъде вашата година, но все пак не се вкарвайте във филма с обещанията, че „Тази година всичко ще е различно!“. Тази година ще е каквато си я направите. Не започвайте със свръх големи очаквания. Вършете си вашата работа и всичко ще бъде чудесно. И вярвайте в себе си де, това е най-важното.

С обич,

Кристина.

П.С: Постове тип back-to-school:





6 коментара:

  1. Имам да чета толкова много книги, а след почти всеки твой пост списъка се увеличава. Какво ми причиняваш?? 😀😀 Благодаря за супер полезните съвети,Кристина. Пожелавам ти успешна учебна година! 😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За да те улесня - най-сладка е "Кажи ми три неща", а най-добра - "Бъдеще" 😃 успешна учебна година и на теб ❤

      Изтриване
  2. Страхотна публикация ^^ Прочела си изключително интересни книги! И определено ще се вслушам в съветите ти за новата учебна година ^^

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря! 😄 Надявам се да съм била полезна ❤

      Изтриване
  3. О б о ж а в а м начина ти на изразяване! Благодаря за поредния прекрасен, полезен и мотивиращ пост. ^-^

    ОтговорИзтриване